Obejrzenie filmu: „Jak powstaje książka”, zapoznanie z etapami powstawania książki.
Przeglądanie książek w domowej bibliotece, rozmowa na temat różnorodnych rodzajów książek: przyrodnicze, historyczne, fantastyczne, naukowe, słowniki, bajki itp., budzenie zaciekawienia książką, przeczytanie całej( np. bajki) lub fragmentów wybranej książki.
Słuchanie wiersza pt.: „Książka moim przyjacielem” – Dorota Kossakowska
Każdy ma przyjaciela, z którym lubi się bawić.
Kiedy przyjaciel jest smutny, nie można go zostawić.
Mój przyjaciel jest ze mną, codziennie o każdej porze.
Gdy potrzebuje pomocy, on mi zawsze pomoże.
Mój przyjaciel to książka, w której są różne przygody.
O misiu, który jadł miodek, o żabce co skacze do wody.
Jest też księżniczka i rycerz, co walczy dzielnie ze smokiem.
Jest i czarodziej co umie przez rzekę przejść jednym krokiem.
Z książką nie nudzę się nigdy, z nią jest zawsze ciekawie.
Ona pomaga w nauce oraz wesołej zabawie.
Rozmowa na temat wiersza:
– Jaki przyjaciel jest z nami o każdej porze?
– Czego możemy dowiedzieć się z książki?
– W czym pomaga książka?
Zabawa matematyczna „Książeczki z naszej półeczki”
Wybieramy różne książki z półki różniące się wielkością, grubością.Porównujemy z dzieckiem te książki ze względu na wielkość, grubość, używamy zwrotów, gruba, cienka, wysoka, niska, niższa
Pytania pomocnicze:
-Czym różnią się od siebie książeczki?
-Czy są tej samej wielkości?
-Czy są tej samej grubości?
-Czy mają takie same kolory?
Przeliczamy książki zgodnie z możliwościami dziecka.
Propozycja wykonania z dzieckiem zakładki do książki dostępnymi w domu środkami plastycznymi. Proszę porozmawiać z dzieckiem na temat roli zakładki oraz o tym jak należy dbać o książki. Można przeczytać dziecku rymowankę
„Nie pisz i nie rysuj nic na moich kartkach,
bo jeśli mnie zniszczysz, nie będę nic warta.
Nie zaginaj rogów i dbaj o okładkę,
gdy przerwiesz czytanie, włóż we mnie zakładkę