Oferta programowa
Edukacja przedszkolna w naszej placówce opiera się na programach edukacyjnych zewnętrznych i opracowanych przez pedagogów naszej placówki.
Programy edukacyjne realizowane w naszym przedszkolu:
1. „Zbieram, poszukuję, badam" - program wychowania przedszkolnego autorstwa Doroty Dziamskiej i Marzeny Buchnat zgodny z nową podstawą programową 2017 r.
Główne cele wychowania określa podstawa programowa.
Programy edukacyjne opracowane i realizowane z dziećmi przez pedagogów naszej placówki:
1. „DOBRY POCZĄTEK” – program adaptacyjny.
Celem głównym tego programu jest stworzenie warunków ułatwiających dzieciom adaptację w przedszkolu.
Cele ogólne programu:
- nawiązanie bliższego kontaktu w relacjach : nauczyciel- rodzic, nauczyciel – rodzic – dziecko,
- zapoznanie rodziców z bazą i zasobami przedszkola, jego organizacją pracy,
- pedagogizacja rodziców w zakresie problemu adaptacji dziecka w przedszkolu,
- zmniejszenie u dzieci napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem,
- motywowanie dzieci do podejmowania działań i zachowań sprzyjających integrowaniu się z przedszkolem,
- motywowanie rodziców do zapewnienia dzieciom optymalnych warunków do adaptacji,
- uzyskanie informacji o dziecku i oczekiwaniach rodziców względem przedszkola.
2. „ŻYJ Z PRZYRODĄ W ZGODZIE” – program edukacji ekologicznej. Cel główny programu to „kształtowanie umiejętności zgodnego współżycia z przyrodą i rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego człowieka poprzez budzenie świadomości ekologicznej”.
Cele ogólne programu:
- stwarzanie okazji do bezpośrednich kontaktów z przyrodą i obserwacji zjawisk przyrodniczych,
- nabywanie opiekuńczego stosunku do roślin i zwierząt,
- dostarczanie dzieciom wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczania wody, powietrza, gleby i lasów,
- rozumienie konieczności ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami,
- poznawanie sposobów zapobiegania degradacji środowiska oraz aktywne działanie na rzecz ochrony środowiska,
- recykling – współpraca z organizacjami odzysku RECAL, REBA i zaangażowanie dzieci, rodziców i mieszkańców gminy w zbiórkę puszek i baterii.
3. Projekt cyklu „ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM ELEMENTÓW METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE I PEDAGOGIKI ZABAWY”- projekt ten ma zastosowanie we wspomaganiu prawidłowego rozwoju dziecka i w korygowaniu jego zaburzeń. Udział dziecka w tych ćwiczeniach ma na celu stworzenie dziecku okazji do poznania własnego ciała, usprawnienia motoryki, poczucia własnej siły, sprawności i możliwości ruchowych. Ponieważ dzięki temu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie i zyskuje poczucie bezpieczeństwa.
Celem projektu jest:
- posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka,
- wyrównywaniu rozwoju sfery ruchowej,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania pozytywnych relacji z innymi osobami poprzez wspólne doświadczenia ruchowe,
- budowanie i umacnianie zaufania do siebie i innych,
- kreatywne wyrażanie siebie
AUTORSKIE PROGRAMY LOGOPEDYCZNE:
1. „POPRAWNIE MÓWIMY”- program profilaktyki logopedycznej, którego celem jest realizacja zajęć z zakresu profilaktyki logopedycznej. W zajęciach uczestniczą wszystkie dzieci 3, 4, 5 – letnie. Zarówno te, u których rozwój mowy przebiega prawidłowo, jak i te u których rozwój ten jest zaburzony.
2. „PROGRAM INDYWIDUALNEJ TERAPII LOGOPEDYCZNEJ”- którego celem jest indywidualna terapia logopedyczna dzieci zakwalifikowanych na podstawie badań przesiewowych na początku każdego roku szkolnego. W zajęciach uczestniczą dzieci 3, 4, 5 i 6 – letnie.