1.”Pociąg osobowy i towarowy” – praca z obrazkiem
Dziecko określa z czego składa się pociąg – lokomotywy , wagonów – oraz wymienia podobieństwa (lokomotywa, wagony jeżdżą po torach, prowadzi je maszynista) i różnice w wyglądzie pociągów (budowa wagonów, osobowy przewozi ludzi, a towarowy np. węgiel, samochody).
2.„Na budowie” ‒ przygotuj ulubione klocki dziecka. Połóż je na podłodze w jednej części pokoju. Poproś dziecko, aby zbudowało z nich budowlę w drugiej części pokoju. Zadaniem dziecka jest przeniesienie klocków w z jednego miejsca na drugie, ale bez wykorzystania dłoni – może je przesuwać nogą, łokciem, przenosić palcami stóp itp. Gdy wszystkie klocki będą przeniesione, poproś o stworzenie z nich budowli.
3.”Pociągi” – zabawa matematyczna
Dziecko buduje pociąg z kilku krzeseł. Krzesła to wagony a w nich zabawki. W każdym wagonie inna zabawka, np.: kolejno siedzą: miś, lalka, pajacyk, zajączek, kotek.
Rodzic zadaje pytania:
-Ile wagonów ma pociąg? Pokaż tyle palców ile jest wagonów.
-Ile pasażerów jedzie w pociągu? Pokaż tyle palców ilu jest pasażerów.
-Czy pasażerów jest tyle samo co wagonów?
-Kto jedzie w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym, piątym wagonie?
-Ilu pasażerów jest przed lalką?
-Ilu pasażerów jest za lalką? Pokaż tyle palców, ile jest pasażerów za lalką.
-Pociąg zatrzymał się na stacji i z pociągu wysiadła lalka i zajączek.
Dziecko zabiera z pociągu wskazane zabawki.
-Ilu pasażerów wysiadło? Pokaż tyle palców ilu wysiadło pasażerów.
-Ilu pasażerów zostało w pociągu? Pokaż tyle palców, ilu pasażerów jest teraz w pociągu.
-Ile zostało pustych wagonów?
4.Karty pracy.