Kalendarium

Niedziela, 2024-05-05

Imieniny: Irydy, Tamary

ĆWICZENIA DLA DZIECI LEWORĘCZNYCH

Artykuł przeznaczony dla rodziców dzieci leworęcznych i nie tylko. Zawiera ćwiczenia rozwijające motorykę rąk, ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych, ćwiczenia  kształtujące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania oraz ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni. 

Ćwiczenia  rozwijające motorykę rąk: 

  • wymachy kończyn, dłoni
  • krążenie kończyn, dłoni
  • ruchy obu kończyn na przemian, obu dłoni, pięści
  • ćwiczenia palców: krążenie palców, pocieranie o siebie palcami, przebieranie palcami, stukanie palcami
  • zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne
    – rozkruszanie  palcami grudek piasku
    – nawlekanie  koralików
    – ugniatanie  palcami kuleczek z plasteliny
    – wycinanie papieru
  • zabawy dydaktyczne (układanki, puzzle)
  • zajęcia plastyczne (malowanie palcem)

Ćwiczenia pobudzające motywację do czynności grafomotorycznych:

  • malowanie palcami, pędzlem
  • obrysowywanie dłoni i stóp, konkretnych przedmiotów
  • rysowanie według szablonów
  • kalkowanie rysunków
  • rysowanie po śladzie (połącz kropki)

Ćwiczenia kształcące nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania:

  • uświadomienie dziecku kierunku: lewy – prawy we własnym schemacie ciała i w przestrzeni oraz nauczenie go wyznaczania lewej strony
  • utrwalenie kierunku ruchu lewej ręki od lewej do prawie strony:
    – rysowanie  szlaczków rozpoczynających się od lewej strony
    – ćwiczenia utrwalające kontynuowanie linii i rysunków zaczynających się od lewej strony
  • utrwalanie kierunku kreślenia okręgów niezgodnie z ruchem wskazówek zegar

Ćwiczenia rozwijające orientację w schemacie ciała i przestrzeni:

  • wskazywanie dziecku części ciała i nazywanie ich
  • obrysowywanie różnych części ciała z wyodrębnieniem i nazwaniem ich części: stóp, dłoni
  • ćwiczenia ruchowe pozwalające poznać budowę swojego ciała:
    – rytmiczne  stukanie piętami o podłogę
    – klepanie  dłońmi o kolano
    – przeciskanie  się przez tunel
    – odpychanie się plecami
  • zwracanie się do dziecka w ciągu dnia z poleceniem: podaj prawą rękę, opuść głowę w dół, podnieś lewą nogę do góry, popatrz do tyłu odpowiednio do wieku
  • utrwalenie różnicowania kierunków przestrzennych poprzez zabawy ruchowe, które polegają na wykonywaniu poleceń typu: zrób krok do tyłu, obejrzyj się w tył, podskocz do góry
  • ćwiczenia graficzne kształtujące orientację w przestrzeni:
    – zaznaczanie na kwadracie np. lewego górnego rogu,
    – rysowanie „pod dyktando” – polega na wykonywaniu poleceń uzupełniania rysunku, np. obok domku po prawej stronie narysuj drzewo
  • zabawy dydaktyczne: układanki, labirynty

 Opracowała:  mgr  Parszyk   Małgorzata