Kalendarium

Niedziela, 2024-05-19

Imieniny: Celestyny, Iwony

Innowacja pedagogiczna „Nauka jest zabawą – magiczna chemia i fizyka dla najmłodszych”

Innowacja pedagogiczna „Nauka jest zabawą – magiczna chemia i fizyka dla najmłodszych”

 

„Powiedz mi, a zapomnę,

pokaż - a zapamiętam,

 pozwól mi działać, a zrozumiem!" - Konfucjusz

 

      Powszechnie wiadomo, iż dzieci charakteryzuje naturalna ciekawość tego, co je otacza. Dzieci, którym cierpliwie odpowiada się na pytania – aktywnie zdobywają wiedzę, natomiast dzieci, których dociekliwość się zbywa - mają przytłumione potrzeby poznawcze. Najlepszym sposobem zaspokojenia tej ciekawości dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijając umiejętność myślenia przyczynowo - skutkowego, porównywania i uogólniania przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych dziecka. Pomysł innowacji „Nauka jest zabawą – magiczna chemia i fizyka dla najmłodszych”, jest wynikiem rozważań , jak w nieskomplikowany sposób opisać proste , i oczywiste fakty , np. deszcz. Nawet najmądrzejszy dorosły , jeśli nie potrafi swej wiedzy dostosować do możliwości percepcyjnych dziecka, okazuje się bezużyteczny. Fizyka, chemia, przyroda na poziomie edukacji przedszkolnej są piękne, fascynujące, mają w sobie coś z bajki i czarów. Swoim działaniem chce zbudować pomost między skomplikowanymi formułami z podręczników a ,,tęczą na niebie”. Doświadczenia przeprowadzone w grupie przedszkolnej aktywizują wszystkie analizatory, sprzyjają pełniejszemu przyswojeniu materiału wynikającego z podstawy programowej, pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie odpowiedzi, formułowanie wniosków. Naturalną potrzebą każdego człowieka jest dążenie do poznawania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. Dzieci w czasie cyklu zajęć poznają zależności między ziemią, wodą i powietrzem.

Cele ogólne:

-zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności;

-prowadzenie obserwacji i zdobywanie wiedzy poprzez eksperymentowanie i wyciąganie wniosków,

-zwiększenie motywacji do nauk ścisłych,

-nauka i kreatywna zabawa w samodzielnym podejmowaniu działań,

-stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem,

-rozbudzenie zainteresowań fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi zjawiskami oraz lepsze ich rozumienie,

-wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia,

Cele szczegółowe:

Dziecko:

-Aktywnie uczestniczy w zabawach badawczych (ogląda, szuka, obserwuje, porównuje, bada, eksperymentuje),

 -cierpliwie czeka na swój udział w badaniach.

-przestrzega ustalonych zasad w zabawach,

-formułuje spostrzeżenia i wnioski,

-posługuje się prostymi narzędziami,

-poprawnie nazywa badane przedmioty i zjawiska,

-poprawnie nazywa urządzenia techniczne,

 -rozumie rzeczywistość w sposób uważny i otwarty.